Dag 4: Sacramento - Reisverslag uit Sacramento, Verenigde Staten van Guy - WaarBenJij.nu Dag 4: Sacramento - Reisverslag uit Sacramento, Verenigde Staten van Guy - WaarBenJij.nu

Dag 4: Sacramento

Door: Guy

Blijf op de hoogte en volg Guy

13 Maart 2016 | Verenigde Staten, Sacramento

Dag 4 alweer...

De wekker ging om 0700 af voor Martijn en mij. Wederom was ik om 0400 al wakker en tussen 0400 en 0700 weinig meer echt geslapen.
Caressa en Jessica konden nog blijven liggen want wij gingen naar het vliegveld van San Francisco om de huurauto op te halen. Waarom op het vliegveld? Omdat ze daar een heel depot met huurauto's hebben en je dus meer keus hebt en ze je soms nog wel eens een upgrade geven naar een groter model.
Dus rond 0800 liepen Martijn en ik naar een hotel aan de overkant van de straat waar vaak taxi's staan te wachten, en warempel er stond er 1 die nog vrij was.
Het was een ritje van nog geen 10 minuten naar het Civic Center/UN Plaza station waar we op de trein stapte. Waarom niet lopen? Denk dat ik dat niet meer hoef uit te leggen haha.
Vanwege het regenachtige weer hadden veel zwervers zich verscholen op droge plekken, waaronder dus ook het trein station. Veel zwevers verkeren in een psychische staat, maar van de meeste heb je geen last.
Toen we bij de kaartjesautomaat 2 kaartjes wilde kopen werden we aangesproken door zo'n zwerver. Hij verontschuldigde zich dat hij ons onderbrak en voor zijn manieren (hij was best welbesproken, maar of het nou echt is of dat het een act is durf ik niet te zeggen)
Hij vroeg niet om geld maar wilde dat we met hem mee naar boven gingen om eten voor hem te kopen omdat, naar zijn zeggen, hij al 24 uur niet had gegeten. We zijn er niet op in gegaan omdat we de trein naar het vliegveld moesten hebben, maar Martijn vertelde later dat het hij ons misschien naar boven wilde 'lokken' omdat er dan been bewakingscamera's zijn, geen security en god mag weten wat hij dan ineens probeert.
De zwerver een paar centen gegeven en snel een kaartje gekocht en richting het platform. We moesten een half uur wachten. Eerst volgende kwam pas over ruim 20 minuten. Het was een leuk ritje van ongeveer 30 minuten, voornamelijk onder de grond maar af en toe kwam je ook erboven. We moesten op het vliegveld overstappen op een mono rail die ons weer bracht naar de autoverhuurbedrijven.
We zijn naar de self service kiosk van het verhuurbedrijf Alamo gelopen en daar onze reservering opgehaald en alle gevraagde gegevens opgegeven.
Daarna konden we onze auto ophalen, een witte Chevrolet Tahoe, precies dezelfde auto als vorig jaar alleen 2 meter korter ongeveer.
Naast onze auto stond een zelfde, alleen in het zwart. Omdat we de afgelopen 2 vakanties ook al een witte SUV hadden gehad wilde we nu wel eens een andere kleur en vroeg Martijn aan dat mannetje wat daar liep of we die konden krijgen onder het mom dat die witte schade had haha. En we konden hem inderdaad meenemen.

De Tahoe is een SUV die:
- 4 wiel aangedreven is
- een 5.3 liter V8 motor bevat
- ruim 5 meter lang is
- 1.89 meter hoog is

Het voordeel is dat de benzine hier goedkoop is haha. Ongeveer $2.89 per gallon (gallon is 3,78 liter)
Ik heb het stukje gereden van het vliegveld naar het hotel. Het is net alsof je in een kleine vrachtwagen rijdt. Je, althans ik, hebt bijna niet het idee dat je nog 4 meter auto achter je aan hebt 'hangen'.
Het viel allemaal nog wel mee. Vorig jaar was ik m'n rijbewijs vergeten dus heb ik me 3 weken laten rijden haha, maar dan merk je hoe snel je de verkeersregels al bent verleerd.
Bijvoorbeeld, in veel gevallen mag je gewoon rechtsaf slaan bij stoplichten, maar moet je natuurlijk wel even kijken of er niks van links aan komt.
Wat wel ideaal is, is dat je op de snelwegen gewoon rechts mag inhalen. Hier maken ze gebruik van het 'keep you lane'. Zolang je maar op je eigen rijstrook blijft. Ik vind het erg prettig rijden.

Eenmaal aangekomen bij het hotel hebben we de auto volgeladen, uitgecheckt en zijn we naar de enalaatste Bassie & Adriaan film locatie geweest... The painted ladies.
Volgens Wikipedia:
"In de Amerikaanse architectuur is er sprake van painted ladies wanneer huizen in Victoriaanse en Edwardiaanse stijl in drie of meer kleuren geverfd zijn, waardoor de details beter tot hun recht komen."
Toen we er aankwamen moesten we eerst 10 rondjes rijden om überhaupt een parkeerplek te vinden. Daarna zijn Jessica en ik snel de auto uitgestapt (het regende alweer, of beter gezegd nog steeds) en naar de plek gelopen waar de camera stond. Snel de foto gemaakt en weer terug in de wagen om vervolgens naar de Golden Gate brug te rijden waar we de laatste film locatie van Bassie & Adriaan gingen opzoeken in San Francisco. Maar dat was niet de enige reden dat we daar naar toe reden, want we moesten sowieso de brug over om naar Sacramento te rijden.
Ondanks de regen en de mist kon je de brug wel goed zien. En het had ook wel wat mystieks om de brug half in de mist te zien.
De afgelopen dagen hebben we de brug enkel op afstand gezien vanuit de stad en vanaf Alcatraz, maar nu sta je er gewoon praktisch naast. Een hele bewonderenswaardige brug.
Hierna zijn de brug over gereden en aan een 2 uur durende autorit begonnen naar Sacramento. Ik verbaas me elke keer weer over de verschillende soorten landschappen die je hier hebt. Van vlak naar heuvel/berg achtig.
En zoals ik in het vorige verslag al meldde reden we ook langs de gevangenis waar Johnny Cash in 1969 had opgetreden. We konden hier helaas niet stoppen om foto's te maken, maar het is een gigantische gevangenis.
En dan hoor je in je hoofd het volgende liedje:

Onderweg hebben we nog een tussenstop gemaakt bij Safeway. Dit is een grote supermarkt (keten) wat je kan vergelijken met Walmart. Hier hebben we een krat met flesjes water gehaald, wat bagels en fruit voor onderweg.
Het motel hier stelt niet veel voor. Het wordt gerund door Indiërs, en dat rook je ook wel toen je bij de receptie binnen kwam. De kamer ziet er verder prima uit, op wat niet verklaarbare vlekken na op de sprei, maar gelukkig geen bedbeestjes.
Voor 1 nacht is het prima, langer moet je er ook niet blijven. Maar dat weet je er gewoon soms, en voor $72,80 voor z'n vieren incl. toeristenbelasting etc. kan je natuurlijk ook geen echte luxe verwachten, maar dat hoeft van ons ook niet aangezien het vaak maar om een slaapplaats gaat want de rest van de tijd ben je toch de hort op.
We zijn een beetje bijgekomen van de reis en we zijn nog even naar West Sacramento gegaan om te wassen bij een wassalon. Een mooie grote zaak die beschikte over ongeveer 50 wasmachines met drogers. En als je daar je was waste kon je gratis gebruik maken van de droger. Een wasbeurt kostte je $2,50. We hadden 2 wasmachines vol dus voor $5,00 had je weer schone goed. Een wasbeurt duurde ongeveer 30 minuten en de droger ging per 10 minuten.
Veel studenten zie je er, zwervers die er hun hebben en houden wassen, en gewoon mensen waarvan je denkt dat die niet echt veel verdienen. Maar het is een prima uitkomst. Ze komen met hun wasmanden vol met vuile was, doen die in de droger en maken her en der een praatje met mensen. Het meisje wat er werkte hield alles goed in de gaten en bij. Ze haalde vaak even een doekje over de wasmachines, maakte met een professionele machine de vloer school en stond de mensen te woord. Een prima schone zaak waar je best je was wilt doen. Alleen wij maakte dan geen gebruik van de waskarretjes (beetje vergelijkbaar met een supermarkt karretje) waar je na het wassen je schone was in kon doen, want je weet niet van wie z'n vuile dan wel niet schone was erin heeft gezeten.

Na de was gingen we weer terug naar ons motel. Het was inmiddels al over 1900 en we vonden het wel tijd om een hapje te eten. Onze magen waren het daar ook mee eens.
Even de laptop erbij gepakt en op internet gekeken. Zoals bijna in elke Amerikaanse stad zijn er voldoende eet gelegenheden te vinden.
The Five Guys Burger and Fries. Heerlijke verse burgers en zelfgemaakte friet, zonder enige smaaktoevoegingen. De frietjes kreeg je in een frisdrankbeker van een halve liter, kan je nagaan de hoeveelheid friet. En daar bovenop kreeg je in je zak nog 2 scheppen friet toe. Dus in feite hadden we voor ruim 5 man aan friet. We hebben niet eens alles opgekregen, de hamburgers wel uiteraard haha.

Morgen gaan we even de stad in om de toerist uit te hangen. We plannen niet al te veel aangezien we niet weten wat het weer gaat doen, aangezien we vandaag weer de hele dag regen hebben gehad. Daarna staat er een ruim 2 uur durende autorit naar Reno op het programma. Deze route gaat via de gevangenis 'Folsom' waar Johnny Cash wederom ook heeft opgetreden.
In Reno hebben we een resort geboekt waar we, als we willen, heerlijk kunnen genieten van het zwembad. Zeker als het weer een druilerige dag wordt als vandaag. Vanaf hier kan het eigenlijk alleen maar beter worden aangezien we meer en meer in de buurt van de woestijn komen.

Groetjes, Guy & Cares
xxx

• 14 Maart 2016 - 11:40

Marijke Van Veen:

Ik heb alles weer gelezen , jammer van al die regen en mist., hier zon en blauwe lucht, nog wel koud, maar toch lekker.
    Groetjes, Marijke