Dag 8: Geboorteplaats Elvis Presley en Memphis - Reisverslag uit Memphis, Verenigde Staten van Guy - WaarBenJij.nu Dag 8: Geboorteplaats Elvis Presley en Memphis - Reisverslag uit Memphis, Verenigde Staten van Guy - WaarBenJij.nu

Dag 8: Geboorteplaats Elvis Presley en Memphis

Door: Guy

Blijf op de hoogte en volg Guy

09 Juni 2015 | Verenigde Staten, Memphis

Vandaag, 7 juni, stond Tupelo op het programma. De geboorteplaats waar Elvis Presley is geboren en zijn eerste levensjaar heeft doorgebracht.
Het was een rit van ongeveer 2 uur rijden vanuit Birmingham.

Ik dacht dat je alleen het geboortehuis kon bezichtigen, maar eenmaal daar aangekomen bleek dat je naast het geboortehuis ook de kerk kon bezichtigen die men speciaal op het geboortegrond had verplaatst en er was een klein museum over de jaren dat Elvis in Tupelo had gewoond met z'n ouders.
Wat ik ook niet wist is dat Elvis er 1 was van een tweeling. Alleen zijn broer was tijdens de bevalling overleden.

Eenmaal kaartjes gekocht konden we direct door naar de kerk waar (om het half uur) en 'dienst' werd gehouden over de uitleg. Hij zou stipt om het half uur beginnen.
Na een minuut of 10 in de brandende zon te hebben gestaan, kwam er een wat oudere (zwaarlijvige en kortademige) vrouw aangestrompeld die via de achterdeur de kerk in ging.
Een paar andere oude dames die ook stonden te wachten voor de 'dienst' raakte met ons aan de praat en vroegen waar we vandaan kwamen etc (De Amerikanen zijn altijd zo vriendelijk en oprecht geïnteresseerd) Zij kwamen uit Nashville en we vertelden dat wij daar ook nog naar toe gingen. En in de periode dat wij er zijn, zijn er ontzettend veel country muziek festivallen. De grootste, Grand Ole Opry, waren de kaartjes helaas al van uitverkocht toen wij besloten om er naar toe te gaan. Maar ze vertelde ons dat er nog zat andere (gratis) festivals waren, en als we elkaar in Nashville weer zouden tegen komen dan zouden we wat met elkaar gaan drinken.
Maar dat even terzijde....
De deur van de kerk ging open en we konden naar binnen gaan.
Gelukkig was er wel airco binnen.
We namen plaatst op de eerste rij en luisterde naar een korte introductie van wat de vrouw te vertellen had.
Daarna gingen de lichten uit en kwamen er aan de voorkant en beide zijkanten projectieschermen naar beneden en werd er een film opgezet hoe zo'n kerkdienst er uit zag in de tijd dat Elvis een kleine jongen was.
Ik vond het opzich niet zo boeiend, maar voor de impressie toch leuk om gezien te hebben.

Nadat we daar klaar waren liepen we naar buiten en kwamen we nog langs een oud 'buitenhuis' (replica). Oftewel het gemak.
Daar vlakbij stond het geboortehuis van Elvis. Het huis staat nog op exact dezelfde locatie als dat het toen was. Alleen de omgeving erom heen was toen allemaal platteland. Het huis is door de vader, opa en oom van Elvis gebouwd. Het is helemaal gerestaureerd en ingericht zoals het er toen uit zag.
Het is een 2 kamer huisje zonder gang. Enkel een deur is de afscheiding tussen de 2 kamers. Ongelofelijk hoe klein het is.
Je komt binnen in de slaapkamer waar het ouderlijk bed staat van Glady's en Vernon. De kamer er naast was de keuken en waar ze aten etc. Een vrouw (uit Texas) vertelde er een leuk verhaal bij hoe het was in die tijd en hoe ze leefden.
Verder hebben ze om het huis heen op de grond jaartallen in stenen gezet en daarbij de gebeurtenis dat jaar tot aan het jaartal dat de familie Presley verhuisde naam Memphis.

Vanaf Tupelo was het nog een kleine 2 uur rijden naar Memphis waar we rond 1600 aan kwamen.
De vrouwen ontfermden zich over de was en daarna zijn we even gaan afkoelen in het zwembad.
's Avonds hebben we gegeten bij Popeys wat vlakbij het restaurant zat. Dat is ook een voordeel hier, waar je ook zit er zijn altijd wel eettentjes bij het hotel in de buurt zonder dat je ervoor naar de grote stad moet.

Daarna zijn we snel gaan slapen want de wilden de volgende dag tussen 0900 en 0930 al bij Graceland zijn vanwege de drukte en de indicatie op internet dat je er toch al snel 3 uur mee zoet bent.
Enfin, dat is voor het volgende verslag...al kan ik jullie al wel vast vertellen....het is, voor fans en mensen die van z'n muziek houden, echt geweldig!!