Dag 9: Olancha -> Mojave -> Barstow - Reisverslag uit Barstow, Verenigde Staten van Guy - WaarBenJij.nu Dag 9: Olancha -> Mojave -> Barstow - Reisverslag uit Barstow, Verenigde Staten van Guy - WaarBenJij.nu

Dag 9: Olancha -> Mojave -> Barstow

Door: Guy

Blijf op de hoogte en volg Guy

19 Maart 2016 | Verenigde Staten, Barstow

Goeiemorgen.

Vandaag weer bijtijds op want we hadden weer een vrij lange reis voor de boeg.
De route ging van Olancha naar Barstow via Mojave. Een rit van 2,5 uur als je in 1x door rijd.
Mojave hebben we specifiek gekozen omdat het niet alleen een (bekend) vliegveld is maar ook een vliegtuig kerkhof. Alle afgeschreven vliegtuigen worden hier naar toe gevlogen.Waarom naar de woestijn? Omdat er daar de ideale (weers)omstandigheden zijn. Droogte en warmte.
Vaak als de vliegtuigen nog niet oud genoeg zijn worden ze hier gewoon neergezet op een parkeerplek wachtend tot ze weer worden ingezet bij een luchtvaartmaatschappij, en anders worden alle bruikbare onderdelen gedemonteerd en verkocht en de rest van het vliegtuig wordt ter plekke gesloopt. Best wel een trieste plek als je zo nagaat.

Aangekomen bij de ingang van het vliegveld stond er een mooie oude Douglas DC-8.
We reden naar een parkeerplek om de auto neer te zetten en liepen eerst een beetje rond om het terrein te verkennen. Er stond niet echt veel. We besloten om het restaurant binnen te gaan en vragen naar de shop. We werden verwezen naar een klein kantoor aan het einde van de gang, daar zat een mevrouw die een paar souveniertjes verkocht. We hadden tevens ook gelezen dat er jaren geleden nog tours over het vliegveld werden gedaan en we waren wel nieuwsgierig of dit nog steeds werd gedaan. Helaas was dit niet meer zo, omdat op het vliegveld terrein ook bedrijven zijn gevestigd die liever niet willen dat hun bedrijf/project wordt gefotografeerd en al op internet verschijnt, maar we konden wel op een aantal plekken aan de rand van het vliegveld de vliegtuigen bekijken maar dan praat je over een afstand van enkele kilometers.
Bij het restaurant zat ook een buiten patio wat was afgebakend door een muurtje. Vanaf daar kon je wel een redelijk beeld krijgen van de vliegtuigen die er stonden. Natuurlijk niet van alles want er waren zoveel vliegtuigen maar degene waarvoor we kwamen konden we goed zien. 2x vliegtuigen van Martinair van het type Mcdonnell Douglas MD-11 en van hetzelfde type 2x van de KLM.
Toch apart en enigszins triest om 2 vliegtuigen van het bedrijf waar je werkzaam voor bent zo verlaten in de woestijn te zien staan.

Na Mojave reden we verder richting Barstow via Highway 58. We werden omringd door uitgestrekt berglandschap met af en toe een ‘treintje’ die voorbij reed. De treinen hier zo zien we ze niet in Nederland. Ten eerste zijn het bijna allemaal diesel treinen dus je ziet ook bijna geen bovenleidingen. En ten tweede de goederen treinen die bestaan niet uit een locomotief en een paar wagons, nee soms zijn het een stuk of 3 locs met daarachter een kleine 100 wagons. Sta daar maar eens op te wachten bij een spoorwegovergang. Wel machtig om te zien!
Hetzelfde geldt voor de vrachtwagens, ofwel truckers. Enorme knotsen van vrachtwagens met verdroomde knalpijpen met daarachter een aanhanger vol met vracht. De 1 ziet er nog mooier uit als de ander.

Aangekomen in Barstow zijn we langs een Route 66 museum geweest. Barstow is een van de vele plaatsen waar Route 66 (of de Historic Mother Road zoals ie ook wel wordt genoemd) doorheen gaat. Het was een middelgroot museum (free entrance) waar ze uiteraard ook souvenirs verkochten maar ook de historie van de route werd uitgelegd.
We kwamen daar aan om 1515 en het museum sloot om 1600. Net op tijd.
De Route 66 staat ook nog op mijn ‘Bucket List’ om te doen. De route zelf begint in Chicago en eindigt in Los Angeles (Santa Monica)
Je doorkruist hierbij 8 staten. Ik had nog een hele mooie serie routekaarten gezien (elke staat 1) die ik wel had willen kopen maar erover twijfelde. Had ik ze toch maar gekocht achteraf.
Er stond in het museum ook een mooie rode Ford Mustang cabrio. Daar had ik mezelf wel in zien zitten rijdend over de route 66 50 jaar geleden.

Naast het Route 66 museum bevond zich ook een Railroad museum. Deze sloot ook om 1600 maar buiten stonden er ook een aantal museum treinen (en er was een station voor de Amtrak)

Het was nog maar een klein stukje naar ons motel, California Inn. ’s Avonds hadden we gegeten bij de IHOP. Een pannenkoekenhuis wat naast ons hotel zat maar waar je verder ook gewoon a la carte kon bestellen.

• 29 Maart 2016 - 12:10

Pap:

Leuk al die verschillende locaties. Vast imposant zo'n vliegtuigkerkhof en groot!!misschien kan je de wegenkaarten via amazon kopen.veilige vlucht terug met z'n vieren en tot gauw gr pap

• 29 Maart 2016 - 17:46

VehicleInMotion: