Dag 14, zaterdag 13 juni: Hermitage en Gatlinberg - Reisverslag uit Gatlinburg, Verenigde Staten van Guy - WaarBenJij.nu Dag 14, zaterdag 13 juni: Hermitage en Gatlinberg - Reisverslag uit Gatlinburg, Verenigde Staten van Guy - WaarBenJij.nu

Dag 14, zaterdag 13 juni: Hermitage en Gatlinberg

Door: Guy

Blijf op de hoogte en volg Guy

15 Juni 2015 | Verenigde Staten, Gatlinburg

Zo, we zijn bijna bij met de reisverslagen....

Zaterdag, de dag dat we Nashville achter ons gingen laten en een 5 uur durende autorit voor de boeg hadden. We kregen nog 1 nacht gratis omdat de WiFi bar slecht was. En omdat wij voorafgaand onze reis niks hebben vast gelegd omdat het min of meer een relax vakantie zou worden plannen we vaak op de dag zelf (of de avond ervoor) wat we willen gaan doen, maar als je bijna geen internet verbinding hebt is dat nogal lastig. We hadden hierover geklaagd en de manager zou een vermindering op onze rekening aanbrengen.

Voordat we de weg op gingen, zijn we eerst naar de Hermitage geweest. Het is een historische plantage en op de 450 hectare stuk grond staat ook het voormalig landhuis van de 7e president van de Verenigde Staten, President Andrew Jackson.
Hij had rond de 1820 slaven in dienst die dienst deden op de katoen plantages, waar nog een klein stuk in tact is gehouden op het stuk land. Ook voormalige slavenhuizen staan er nog ter tentoonstelling.
Maar om even bij het woonhuis te blijven van President Jackson.... Het is een 2 verdiepingen hoog landhuis wat tussen 1819 en 1821 klaar was.
Nadat we de tickets hadden gekocht met de audio tour begonnen we de tour eerst in het museum en de (levens) geschiedenis van Andrew Jackson. Daarna begon de tour buiten voornamelijk. Langs het wandelpad van het museum richting het landhuis waren om de zoveel meter paaltjes met daarop cijfers. Als je die cijfers intoetste op je audio apparaat kreeg je achtergrond informatie over die bepaalde plek. Het was al behoorlijk warm aan het worden in de zon. Eenmaal aangekomen bij het landhuis moesten we even wachten tot de mensen die al binnen waren klaar waren met de tour, omdat ze maar een beperkt aantal mensen binnen wilde laten.

Binnen in het landhuis mochten helaas geen foto's worden gemaakt, maar het geeft je een kleine blik terug in de tijd hoe ze leefden.
Een prachtig ingericht woonhuis, met een aparte ontvangst ruimte, eetzaal. De slaapkamer van de president was nog net zo intact als de dag dat hij stierf in zijn bed. De bedden waren in die periode zo hoog dat er een klein opstapje naast het bed stond om in bed te komen.
De originele houten vloer werd gepreserveerd door vloerbedekking eroverheen te leggen. De kamer waren enkel toegankelijk door het plexiglas wat in de deurpost was geplaatst.
Bij elke ruimte in het huis werd er door een host iets verteld over de geschiedenis van de betreffende ruimtes.
Buiten het huis ging de route nog langs het slavenhuis waar de 'opper' slaaf van Jackson woonde. Een klein huisje waar een (2 persoons) bed in stond, een haard en verder nog een boven verdieping wat niet toegankelijk was voor het publiek.
Ik heb gemerkt tijdens onze reis door de zuidelijke staten dat de geschiedenis van de vroegere slaven en de katoen plantages mij wel intrigeert.
De tour eindigde (voor ons) bij het (familie) graf van Andrew Jackson en hun kinderen/kleinkinderen. Ze zijn allemaal begraven op het landgoed.
We waren al met al al bijna 3 uur op het landgoed, en we hadden nog een autoreis van ruim 4 uur voor de boeg. We vonden het allemaal te heet worden om verder nog de rest van het landgoed te bekijken.

Terug naar de auto met nog een laatste plas-en rookstop voordat we voorlopig de komende uren in de auto zouden doorbrengen.
1,5 uur gingen voorbij op lange 'saaie' wegen en af en toe dommel je even weg. Alleen op een gegeven moment zagen we een bord langs de weg met daarop 'Central Eastern Time'. We staken de tijdsgrens weer over, wat inhield dat we een uur vooruit gingen. Daar hadden we even niet aan gedacht. We zouden dus ipv rond 2100 pas rond 2200 aankomen in onze cabin in Gatlingburg. We knepen hem wel even omdat we niet wisten of er een 'curfew' was.
Onderweg hebben we nog even 'snel' boodschappen gedaan voor de volgende dag. Voor ruim $120,00 boodschappen ingeslagen.
Alles op de achterbank gepropt en een wagen vol geladen reden we door.
Inderdaad rond een uur of 22.00 kwamen we eindelijk aan. Allemaal vermoeid maar tegelijkertijd ook blij dat we er waren.
Er was aan het begin van het park een security huisje waar we ons hebben gemeld en we directions kregen naar ons huisje. Het waren veel slinger weggetjes in de bergen en uiteindelijk op een grote helling stond ons huis. Alleen hadden we geen code om het huis binnen te komen. Dus we moesten weer terug naar het begin. Nu bleek dat het de laatste 4 cijfers van het mobiele telefoonnummer was. Dus weer terug de bergen in en uiteindelijk waren we binnen. Alles uit de auto gehaald en naar binnen gedragen.
Het is een prachtige cabin en alles is van hout. Je komt binnen in de woonkamer en links de trap naar de bovenverdieping. 2 Chesterfield banken, een salon tafel en een televisiekast. De keuken is van alle moderne gemakken voorzien. Aangrenzend is een binnen veranda met aan beide kanten deuren naar de buiten veranda toe. Aan de ene kant staat een hot tub en aan de andere kant de BBQ. De veranda loopt door om het hele huis.
Verder op de begane grond is er een slaapkamer met een aparte badkamer en de wasmachine en droger.
Naar de bovenste verdieping heb je eerst een speel ruimte waar een pooltafel staat en een air hockey tafel.
Links daarvan een grote badkamer met een (bubbel) bad en daarnaast nog een slaapkamer.

We blijven hier 5 dagen en je komt hier echt tot rust.
Geen vroeg opstaan maar nu eens lekker uitslapen.

Tot snel weer!
Doeiiiiiiii