Butte - Yellowstone - Great Falls - Reisverslag uit Great Falls, Verenigde Staten van Guy - WaarBenJij.nu Butte - Yellowstone - Great Falls - Reisverslag uit Great Falls, Verenigde Staten van Guy - WaarBenJij.nu

Butte - Yellowstone - Great Falls

Door: Guy

Blijf op de hoogte en volg Guy

02 Juli 2014 | Verenigde Staten, Great Falls

Hoi allemaal,

Het is al een aantal dagen geleden dat we wat van ons hebben laten 'horen'.
Dit had de oorzaak dat we in Yellowstone geen WiFi hadden op de glamping (afgekort van glamerous camping)

Ik zal 'kort' samenvatten hoe de afgelopen dagen zijn geweest voor ons. Ook al kan ik dat makkelijk in 1 woord samenvatten GE-WEL-DIG
Maar ik zal bij het begin beginnen.

29 Juni:
De dag dat we Butte verlieten voor onze volgende bestemming Yellowstone. DE bestemming waar we de afgelopen dagen voor hebben gereden.
We begonnen de dag met een lekker Amerikaans ontbijt bij het restaurant waar we de vorige avond hebben gedineerd: Hanging 5
Dat was ons goed bevallen en een makkelijke keuze in plaats van dat we weer moesten gaan bedenken waar we zouden gaan ontbijten.

Na het ontbijt de auto in voor een autorit van ongeveer 3 uur.
We zijn rond 1500/1530 aangekomen in West-Yellowstone.

Even iets kort over Yellowstone National Park:
Het is het oudste nationaal park van de wereld (bestaat sinds 1872)
Het park staat hoofdzakelijk in de staat Wyoming, maar heeft wat kleinere gebieden in de staten Montana en Idaho.
Het is tevens het grootste nationaal park van de Verenigde Staten (ongeveer 9000 km2, en een gemiddelde hoogte van 2440m)
Er leven heel wat verschillende soorten 'wild-life' in het park, zoals bizons, zwarte/bruine beren, herten, coyotes, wolven etc.
In het park ligt ongeveer aan 800km verharde en dubbel zoveel kilometers aan wandelpaden (trails)

Ons verblijf, Yellowstone Under Canvas, zat net buiten het park zelf.
Een keurig nette camping waarin je keuzes hebt in de verschillende 'tenten' waar je slaapt. Gelukkig hadden we ver van te voren al geboekt want echt alle slaapplaatsen in West-Yellowstone waren vergeven.
Wij hadden met z'n vieren een 'Safari' tent. Nu is het niet het soort tent waar je bij denkt als je in Nederland op de camping staat, maar deze tenten zijn allemaal van canvas gemaakt en keurig ingericht.
Wij sliepen elk op een 1 persoons houten bed met een goed en lekker liggend matras. Verder stond er een ladekast, 2 lantaarns en berenspray.
Eenmaal ingecheckt (de receptie zit ook in een tent) werd onze tent aangewezen (gelukkig dichtbij de parkeerplaats).
Er waren wel een aantal regels waar we ons aan moesten houden.
Alle etenswaren wat we bij ons hadden mocht niet mee de tent in, en zo ook niet items wat een sterkte aroma afgeeft (zoals aftershave, tandpasta etc)
Dit vanwege de beren die in de omgeving leven en die deze geuren kunnen oppikken.
Zo hadden we ook 2 flessen met Berenspray in de tent als voorzorgsmaatregel (Berenspray is eigenlijk traangas)

Eenmaal een beetje gesetteld gingen we naar het Visitors Center van het park om alvast te kijken wat we de volgende dag wilde gaan doen.
We kregen daar onder andere ook te horen dat de geiser "Old Faithful" de volgende uitbarsting rond 2030 zou zijn (ongeveer elke 60 tot 90 minuten komt het tot uitbarsting)
Old Faithfull is de beroemdste geiser van het park.
Dat wilde we nog wel zien. Maar we hadden nog niet gegeten....gelukkig zat er vlakbij een MacDonald (de eerste keer dat we tijdens onze vakantie gegeten hebben bij de Mac)
Dus even snel wat naar binnen 'gewerkt' en richting de geiser gereden.
Mind you, het was wel een rit van 1 uur daar naar toe. Dus rond 1900 zaten we al in de auto naar Old Faithful.
Het was heel mooi om te zien! Hoe een geiser zoveel stoom en water produceert en eruit 'gooit'.

Na het spektakel weer 1 uur terug gereden en richting bed.
Het was buiten al snel afgekoeld (zonsondergang om 2100) en dat was in de tent ook al wel te merken.
Gelukkig bestond het beddengoed uit 4 lagen: een dun laken, een deken, een fleece deken en een sprei.

30 Juni:
De wekker hadden we om 0600 gezet, omdat we bijtijds naar het park wilden gaan om de wilde beesten te kunnen zien.
Helaas werd ik om 0257 al wakker en bijna niet meer geslapen tot 0600.
Snel aangekleed en om 0700 zaten we in de auto richting het park.
We hadden al broodjes bij de Walmart gekocht en deze hadden we in de auto gesmeerd en opgegeten.
We zijn begonnen met een mooie wandelroute van ongeveer 2 kilometer.
We hebben bevers gezien en een kudde berggeiten. Zo apart om dat ineens midden voor je snufferd te zien in het 'eggie'
Maar wel heel erg leuk! Ook hebben we langs de route aan de overkant van de rivier een beer gezien met 2 jonkies. Helaas heb ik ze toen niet gezien omdat ik echt richting de afgrond moest lopen en aangezien ik hoogte/dieptevrees heb heb ik dat aan me voorbij laten gaan, maar Martijn en Jessica hadden er wel foto's van gemaakt dus heb ze alsnog kunnen zien.
Toen we weer terug waren bij de parkeerplaats was het toch al lunchtijd en hebben we wat broodjes gegeten daar.
Toen zijn we richting Mammoth Hot Springs gereden.
Dat is een groot oppervlakte met heel veel warmtebronnen.
Er zijn vaak al vaste loop routes door en om de bronnen heen omdat het verboden is om sowieso op de grond te staan vlakbij de bronnen zelf omdat de aardkorst al erg dun is rondom, dus vaak loop je over een grote loopbrug over het gebied heen.
Heel mooi om gezien te hebben, maar het stinkt er ook ontzettend naar zwavel en rotte eieren door de stoom wat uit die warmtebronnen komt.

Na dit gezien te hebben reden we weer terug naar de uitgang.
Opeens staan er aan weerskanten van de weg heel veel auto's geparkeerd en staan er net zo veel mensen op de brug met hun foto toestellen in hun handen. Ook wij hebben onze auto aan de kant gezet en staan kijken waar de mensen naar keken.
In eerste instantie was er niks te zien, maar Jessica had de bruine beer al gezien. Hij had zich op dat moment onder de brug in een bosje verstopt. Maar langzamerhand zagen we er beweging in komen en kwam de beer tevoorschijn.
Maar in plaats van dat de beer verder het bos in wandelde liep hij de berg op richting de weg waar wij met z'n allen stonden en er brak al een lichte paniek op bij sommige mensen.
Gelukkig stonden er ook 2 Park Rangers bij die de boel heel goed co-ordineerde. We moesten met z'n alle in een groep op de brug gaan staan en vooral gehoorzamen naar zijn instructies.
De beer was op ongeveer 8 meter afstand en stak rustig de weg over en verdween weer uit het zicht.
Ik had gedacht dat ik het eng zou vinden maar vond het vooral spannend om het mee te maken. En heb hem gelukkig op de foto staan.

Eenmaal uit het park en in het stadje te zijn aangekomen was het plan om bij de lokale supermarkt wat boodschappen te doen voor de volgende dag omdat ons rantsoen aardig was opgeraakt.
Wat ik niet had gezien, maar Martijn wel, was een winkel met de naam "Big Gun Fun" en daar kon je met echte wapens schieten op een indoor schietbaan.
Dat wekte onze nieuwsgierigheid en we hebben beide daar met een echt wapen met echte kogels geschoten.
Het was voor mij een hele ervaring en beleving. En zoiets kan hier ook gewoon. Geen enkel wapen / kaliber wat ze daar tot hun beschikking hadden was te gek.
Het enige wat je maar hoefde te doen was even je handtekening zetten en een wapen uitkiezen waar je mee wilde schieten en je target, en je kon onder begeleiding mee naar een geluiddichte schietbaan.
In het kort werd je daar de 'handleiding' van je wapen uitgelegd en je kogels werden geladen en je kon je gang gaan.
Ik had (voor $25,-) een Springfield 9mm hand gun.
Ik denk dat 'leuk' niet de goeie woordkeus is, maar het was in ieder geval een hele belevenis en ervaring voor mij.
Ik was ook erg onder de indruk ervan. Voornamelijk van het geluid en de luchtdruk die vrij kwam bij het schot. We mochten de lege hulzen mee nemen als souvenir, maar we hebben er foto's van gemaakt en weggegooid.

We hebben daarna heerlijk gegeten bij het restaurant wat op het park zat. Ik had een Bison-steak en als dessert een choco mouse.
Toen de serveerster aan kwam met de desserts moest ik even goed kijken naar mijn bestelling. Ik had een lekkere grote choco mouse verwacht, maar in plaats daarvan kreeg ik een heel klein dun glaasje met daarin de coco mouse.
Ik had niet verstaan dat het een dessert was in de vorm van een amuse.
Maar desalniettemin was het een heerlijke volle chocolade mouse.
Daarna gedoucht en onder de wol gekropen. Want de wekker ging weer om 0600.

01 Juli:
Ik had deze nacht beter geslapen dan de eerste nacht. Een uur voor de wekker wakker omdat het er al vrij vroeg licht werd.
Het was die nacht -2 geworden en als je dan op wilt staan vanuit je lekkere warme bed wil je het liefst weer terug in bed kruipen.
Het was echt ijskoud. En wat nog erger was....je kleding had dezelfde temperatuur, dus het was echt snel je kleding aan en jezelf buiten opwarmen in het zonnetje. Daarna ging het wel.
De toilletspullen uit de auto gepakt en onszelf even opgefrist om daarna weer in de auto te zitten naar het park.
Veel gezien en gewandeld. Zelfs bizons die vlak voor je de weg over staken in grote getallen.
Daarna gereden naar Canyon Falls, waar we watervallen hebben gezien.
En daarna was het alweer tijd om richting de uitgang te rijden, wat ook nog een paar uur rijden was.
Toen we weer in West-Yellowstone waren aangekomen, hebben we nog wat boodschappen gedaan voor de volgende dag, en de vrouwen wilde nog wat winkelen.
Martijn en ik hadden besloten om na het eten nog 1 keer te schieten.
We hebben gegeten bij een BBQ restaurant.
Na het eten zijn we naar "Big Gun Fun" gegaan. Martijn en ik hadden al besloten welk wapen we wilde schieten, ik had een Mosseberg shotgun. Jessica heeft uiteindelijk ook nog geschoten, maar Caressa niet, maar ze is wel meegegaan en heeft gekeken hoe we schoten. Ook al vond ze het niks ben ik erg trots op haar dat ze mee is geweest!

Daarna weer terug naar de camping, douche en nog wat nagepraat over de dag en na zonsondergang geprobeerd om wat nachtfoto's te maken van de hemel....want er waren zoveel sterren te zien, zoveel zie je in Nederland gewoonweg niet.
Moet zeggen met de hulp van Martijn zitten er best mooie tussen.
En dat was alweer de laatste nacht voor ons in Yellowstone.
We hebben het qua weer ontzettend getroffen, ik geloof dat het elke dag wel 25+ graden was.

02 Juli:
De dag dat we Yellowstone hebben verlaten om naar de volgende stop te rijden, Great Falls.
Omdat we verder niks op de planning hadden staan, behalve de 4 uur lange autorit naar Great Falls, hadden we besloten om 'uit te slapen' en de wekker om 0700 te zetten.
We moesten voor 10 uur uitchecken.
De avond ervoor de auto alvast wat uitgeruimd en klaar gemaakt om weer 4 koffers erin te laden.
De autorit naar Great Falls ging deels door het park weer waar we een stop maakte bij Norris Geyser Basin, waar we weer een mooie wandeling hebben gemaakt langs mooie (stinkende) geisers. Veel foto's weer gemaakt.
De rest van de route ging door de bergen, via Livingston, route 89 North naar Great Falls. Het landschap was voornamelijk ver uitgestrekte vlaktes, maar ook weer heel mooi om te zien. Je komt door veel kleine stadjes waar je ook zo weer uit bent.
Na een lange autorit zijn we aangekomen in Great Falls in een prachtig Hotel, Staybridge Suites.
Wat de naam al aangeeft zitten we in een prachtige suite, met daarin een volledige keuken, een zithoekje met een 2 persoonsbank en een flat screen tv, de slaapkamer met 2 x 2 persoons kingsize bedden en een mooie luxe badkamer.
Even een snelle was gedraaid en het de nodige emails na 4 dagen offline weer even bijgewerkt en daarna heerlijk gegeten bij een naast het hotel gelegen restaurant, Kobe Seefood and Steak.

Je kon daar kiezen om gewoon te dineren aan een tafeltje, of aan een grote tafel met meerdere mensen waarbij de kok voor je neus je eten voor je maakt. Dat laatste hebben we gekozen, en het was echt ontzettend leuk om te zien.
Cares en ik hadden een combo New York Steak and Chicken met Fried Rice.Het menu kwam met een uiensoep vooraf en een side salade.
We hebben echt super lekker gegeten!

En zo is dag 17 alweer voorbij. We hebben het er wel eens over hoe snel de dagen eigenlijk voorbij vliegen.
Maar we hebben het nog steeds ontzettend naar ons zin hier in Amerika. Een land wat ondertussen mijn favoriet is geworden, omdat het gewoon zo ontzettend mooi is, of je nou van natuur houdt, van zon, van sneeuw, van rust, van drukte,noem maar op, Amerika heeft het allemaal.
In de afgelopen 2 weken hebben we al 5 staten doorkruist, Washington, Oregon,Idaho, Wyoming en Montana. Elke staat heeft zijn eigen charmes en omgeving. Stuk voor stuk prachtig.

Voor nu nog even gezellig met z'n vieren relaxen en morgen staat er weer een 3 uur en 15 minuten durende autorit op het programma naar Coram.

Een mooie dag allemaal.

Lieve groetjes van ons

• 03 Juli 2014 - 11:18

Marijke Van Veen:

Wat een gezellig reisverslag, ik heb het aandachtig gelezen. Doet me weer denken aan mijn 1e reis door de States,(2007) met huurauto. Wij zijn toen in Yosemite National Park geweest. Ook in een klein houten huisje geslapen, waar ook alle zoete spullen goed ingepakt moesten worden. Daar helaas geen beren gezien, heb ik wel in 2006 in de Canadese Rockies gezien, ook alle auto's en personen langs de weg. Ja, Amerika is een geweldig land, tijdens mijn verblijf in 2010, met mijn kleinzoon, ook veel gezien met de familie. Ik zou er nog wel eens naar toe willen, maar dat zit er w.s. niet meer in. Geniet er maar goed van, want wanneer zijn jullie weer terug ? Groetjes, Marijke

• 03 Juli 2014 - 16:41

Guy :

Hoi Marijke. Wat leuk dat je ons zo volgt.
    We genieten met een hoofdletter G. Zo jammer alleen dat de dagen echt aan je voorbij vliegen.
    We gaan vandaag naar Coram, autorit van 3 uur en een kwartier.
    Maandag vliegen we vanuit Calgary weer terug naar Amsterdam en dinsdagochtend om 0815 landen we weer.
    Lieve groetjes!

• 04 Juli 2014 - 21:01

Tante Mary:

Lieve Guy en Caressa, Wat een leuk mooi en spannend verhaal en dan het slapen in de tent en de beren op afstand houden en je mag geen eten in de tent hebben want daar hebben de beren een neus voor dat ruiken zij. Volgende week de thuisreis en daarna komen wij langs wil het allemaal horen van jullie Geniet van de dagen die jullie nog hebben en wij wensen jullie een goede terugreis . TOT GAUW Liefs en een knuffel van tante Mary