Dag 13 Missoula - Butte - Reisverslag uit Butte, Verenigde Staten van Guy - WaarBenJij.nu Dag 13 Missoula - Butte - Reisverslag uit Butte, Verenigde Staten van Guy - WaarBenJij.nu

Dag 13 Missoula - Butte

Blijf op de hoogte en volg Guy

29 Juni 2014 | Verenigde Staten, Butte

En zo zit je alweer op dag 13. Wat vliegt de tijd toch als je het naar je zin hebt....

Ok, Missoula naar Butte.
Gelukkig hadden we deze nacht allemaal een goed geslapen, zo goed dat we zelfs moeite hadden om op te staan omdat we nog zo lekker lagen.
Eenmaal beneden hebben we heerlijk ontbeten. Ik ging voor de grote portie pancakes, alleen heb ik er maar 2 opgekregen zo groot waren ze haha. Maar in ieder geval was m'n maag goed gevuld voor de komende uren die we in de auto moesten doorbrengen.

Ik reed ons vandaag (rond 10:00) naar Butte. Onderweg net uit Missoula zagen we een bordje van een wildlife park waar we een stop maakte om wat dieren te zien.
We konden kiezen uit 3 verschillende looproutes. Net nadat we 1 van de 3 hadden gekozen liepen we in een soort van mugenplaag.
Ok...even terug naar de auto. Martijn had gelukkig bij de supermarkt een busje met anti mug gekocht en het leek ons toch wel handig om ons even daarmee in te spuiten.
Ze waren overal, het was niet leuk meer. Met de 15 graden die het was op dat moment liep ik met m'n jas helemaal dicht, zelfs m'n capuchon op en probeerde de muggen van me af te slaan.
Uiteindelijk wel wat herten en mooie vogels gezien en die op de foto hebben kunnen zetten. Dat was al een avontuur opzich.
Bij de auto, eerst even gecheckt of er geen muggen nog op ons zaten die we mee de auto in namen, want dat wil je echt niet, zeker als je rijdt.
Bleken er toch nog 2 mee te zijn gekomen, waarvan Martijn er 1 had doodgeslagen met z'n hand haha die toen onder het bloed zat. De tweede is via het raampje naar buiten gevlogen.

Ok, vervolg van de route naar Butte.
De planning was om de route te nemen via een pas in de bergen, alleen bleek die gesloten te zijn. Waarschijnlijk door de hoeveelheid regen die de afgelopen dagen is gevallen daar.
Ok...shit...en nu? 120 mile omrijden!
Onderweg nog een paar keer gestopt voor wat foto momentjes, want het landschap hier blijft gewoon mooi en er valt altijd wel wat te zien,
Uiteindelijk na een lange rit kwamen we rond 16:30 aan in Butte bij ons Hotel, Super 8.
Even snel inchecken, de koffers op de kamers en kijken waar hier een leuk eettentje zat.
Caressa en ik mochten kiezen, dus even snel Google maps geraadpleegd en kwam al snel een familyrestaurant tegen, Hanging 5, een kleine 7 minuten rijden.
Maar waar Butte ook om bekend staat, is een voormalige kopermijn.
De krater van de mijn is 1600m lang, 800m breed en 540m diep.
In 1917 zijn hier door een grote brand 168 mannen overleden.
De mijn is nu gesloten en is sterk vervuild. Het water wat nu in de put ligt is door een menging van zware metalen zo vervuild dat als een vogel er van drinkt deze binnen een paar uur dood is. Het heeft een PH waarde van 2,5 (vergelijkbaar met citroensap)
Maar heel interessant om te zien.

Toen we hier klaar waren begonnen onze magen toch wel te rammelen en zijn we naar het restaurant gegaan.
Heerlijk gegeten! En zo'n aardige ober, die onze soda's gewoon gratis heeft gegeven (waarde $12,-)

Na het eten kwamen we (hoe kan het ook anders) een Wallmart tegen. Een superstore nog wel. En omdat we eigenlijk van plan waren om hier de volgende dag naar toe te gaan omdat de dames nog wilde shoppen zijn we meteen maar even langs gegaan.
En hij was nog 24/7 open ook!! Over de supermarkten hier kan ik nog wel een apart verhaal aan wijden want er is gewoon zoveel over te zeggen en te vertellen.
Alle aparte winkels die wij in Nederland hebben zit hier gewoon onder 1 dak. Het is een Albert Heijn, een Gamma/Karwei, IKEA in 1.
Je kan hier makkelijk een dagdeel voor uit trekken om er rond te lopen. Je kijkt echt je ogen uit.
Uiteindelijk van 2100 tot 2300 daar gewinkeld en we hebben allemaal weer leuke dingen gekocht.
Zeg nou zelf...t-shirts voor nog geen $7,- dat laat je toch niet liggen ;-)
Maar echt (bijna) alle producten hier zijn zoveel goedkoper dan in Nederland, dan vraag je jezelf echt af van waarom moet het in Nederland nou allemaal zo duur zijn.

Terug in het hotel zijn we eigenlijk direct gaan slapen. Gelukkig konden we vandaag een beetje uitslapen (tot 0830).

Een mooie dag verder allemaal en tot het volgende verhaaltje!

• 29 Juni 2014 - 17:15

Laetitia:

Leuk hoor !! Klinkt allemaal erg leuk. Ja joh Nederland is duur maar Bruusel is 3 keer zo duur. Tegenwoordig sla ik in Nederland boodschappen in .
    Je kan erg leuk schrijven! Kus van je zus! X

• 01 Juli 2014 - 17:44

Marijke Van Veen:

Hallo Guy, ik was bij Mary en zij vertelde dat ze een leuk verhaal had gekregen van jullie, via de mail, ze heeft de mail doorgestuurd naar mij en zo heb ik het ook gelezen. Volgende verhaal mag je, als je wilt, ook naar mijn mail sturen.
    Geniet nog van alles en de hartelijke groeten van mij,
    Marijke